Od czego zależą ceny wizytówek?

wizytówki

Każdy, kto drukował swoje wizytówki, wie, jak zróżnicowane są ceny i oferty drukarni. Co wpływa na cenę wizytówek i czy zawsze wyższa kwota, oznacza wyższą jakość?

Ile kosztuje wizytówka?

Ceny wizytówek zależą od wielu składników – nie zawsze jednak wyższa cena oznacza wyższą jakość. Zamiast kierować się samą kwotą, warto dokładnie sprawdzić te parametry, które są istotne podczas druku wizytówek. Najwięcej wydamy, zamawiając wizytówki  w profesjonalnych drukarniach – z tym że, za ceną idzie też jakość, o którą możemy być spokojni. Znane powiedzenie mówi, że tylko bogatych stać na tanie produkty – podobnie jest z wizytówkami, tutaj także chwilowa oszczędność może okazać się pozorna.

Aby zobaczyć, na czym polega różnica między wizytówkami amatorskimi a profesjonalnymi, wystarczy zamówić pakiet najtańszych i pakiet profesjonalnych (warto zmawiać w czasie promocji, gdy ceny wizytówek są naprawdę apetyczne). Grubość papieru, jakość kolorów i wykończenia – jakość wizytówki widać na pierwszy rzut oka. To właśnie wygląd wizytówki może przesądzić, czy dzięki wizytówce podkreślimy nasz profesjonalizm, czy zaprezentujemy się jako amatorzy. Przejdźmy jednak do rzeczy – co konkretnie składa się na profesjonalny wygląd i cenę wizytówki?

Czy istotna jest jakość wizytówki?

Jeśli już zamawiasz wizytówki w profesjonalnej drukarni, prawdopodobnie nie wystarczy Ci jakość porównywalna do tej, osiąganej na domowej drukarce. Bardzo tanie wizytówki na pierwszy rzut oka mogą wyglądać poprawnie,  jednak z czasem druk może się rozmazywać, papier szybko się zgniecie, a kolory z czasem wypadną dość blado. Jeśli nie chcesz się martwić, że klient, otrzymując Twoją wizytówkę, jej kolor zobaczy głównie na ubrudzonych palcach – postaw na profesjonalną jakość druku i materiałów. Co ma znaczenie dla jakości wizytówki?

1. Podłoże wizytówki

Z pozoru nieistotne – w praktyce niebywale ważne. Podłoże, na jakim drukujemy wizytówki, przesądza o jej ostatecznym wyglądzie. Można to porównać do budowania domu – tylko solidne materiały pozwolą stworzyć trwały i efektowny budynek. Zanim więc Twoje dane zamieszkają na wizytówce, zaprojektuj im elegancką przestrzeń. Jakość wizytówki świadczy o jakości Twojej firmy – nie warto na niej oszczędzać. Jakie podłoże na wizytówkę wybrać?

a) Gramatura papieru – to grubość, a mówiąc precyzyjniej – ciężar, oznaczany w gramach na metr kwadratowy podłoża. Im wyższa gramatura, tym trwalsza wizytówka. Aby wizytówka była sztywna i odporna na pogniecenie, warto wybrać podłoże o gramaturze co najmniej 350 g.

b) Rodzaj podłoża.

  • Najczęstszym papierem, na jakim drukujemy wizytówki, jest podłoże kredowe – matowe lub błyszczące. Jest to papier powlekany, uszlachetniony, nieprzeźroczysty i bezdrzewny (czyli stworzony z celulozy, nie z ligniny). Jego elegancki wygląd zawdzięczamy dodatkowej powłoce, złożonej z niewielkiej warstwy spoiwa i pigmentu – co pozwala uzyskać nieskazitelną biel papieru. Podłoże kredowe posiada efektowną lekko śliską warstwę, która dobrze oddaje kolory, a przy tym podnosi trwałość wydruków. Kreda wyróżnia się też zmniejszonym chłonięciem farby, co przekłada się na intensywne kolory wydruków.
  • Nieco droższe są wizytówki na podłożach dekoracyjnych. Jest wiele rodzajów podłoża ozdobnego – od podłoża transparentnego lub półtransparentnego, przez podłoża prążkowane, filcowe lub barwione w masie. Popularne są np. podłoża w kolorze złotym, perłowym, kości słoniowej, czarnym lub czerwonym.

Ważne!

Pamiętaj, że druk na ciemnych podłożach trzeba zawsze wykonywać wraz z opcją białego poddruku. Może to nieco podnieść cenę, jednak jest niezbędne, żeby uzyskać intensywne kolory na ciemnym tle.

  • Czarnym koniem wśród kart biznesowych są wizytówki na podłożach Multiloft – czyli 3 warstwach papieru (wewnętrzna w wybranym kolorze). Te wizytówki, zwane kaszerowanymi są trzykrotnie grubsze od typowych wizytówek, podnosząc ich trwałość i elegancję. Bardzo stylowo wyglądają wizytówki kaszerowane, mające zewnętrzne warstwy w kolorze kraftowym lub czarnym (cena jest podobna jak białych, ale należy pamiętać o białym poddruku).

2. Uszlachetnianie wizytówek

  • Uszlachetnienie podnosi ceny wizytówek – jednak w niektórych drukarniach jest ono stosowane w standardzie (a przynajmniej lakierowanie wizytówek). Opcjonalnie można wybrać inne rodzaje uszlachetnienia.
  • Do najczęstszych należy pokrywanie wizytówek folią ochronno-dekoracyjną. Wizytówkę możemy pokryć folią matową – ta lekko stonuje kolory i doda im nieco eleganckiej głębi. Z kolei folia błyszcząca pozwoli ożywić projekt i nadać mu wyróżniającego blasku. Trzecią możliwością jest pokrycie wizytówek folią soft touch – czyli aksamitną, delikatną warstwą, która w dotyku przypomina skórkę brzoskwini. Cena folii może podnieść cenę nakładu nawet o 50%, zależnie od tego, czy pokryjemy nią jedną stronę (1/0) czy też obie (1/1). Jeśli zależy nam na efektownym i trwałym wydruku, zdecydowanie opłaca się dopłacić.
  • Wizytówki można także uszlachetniać „miejscowo”, stosując lakier wybiórczy UV. Takie uszlachetnienie pozwala podkreślić wybrany detal – logo, napis lub grafię. Wizytówki z lakierem UV to dodatkowy koszt, związany nie tylko z samym procesem introligatorskim, ale także z wykonaniem bardziej rozbudowanego projektu (wraz z dodatkowymi stronami, zawierającymi tzw. maski UV). Rozwiązanie to w połączeniu z foliami jest dość kosztowne, a cena całego nakładu może wzrosnąć nawet trzykrotnie.

3. Cena wizytówki z projektem i bez niego

Duży wpływ na cenę druku wizytówek ma także to, czy korzystamy wyłącznie z druku, czy także z dodatkowego projektu. Drukarnie oferujące wydruk z darmowym projektem oczywiście nie dają go całkowicie za darmo – tyle że jest on wliczony w cenę projektu. Koszty druku własnych projektów są zazwyczaj znacznie niższe niż tych z szablonu. Jeśli jednak nie mamy jeszcze swojego projektu wizytówki – baza szablonów, choć droższa, wydaje się rozsądnym wyjściem.

Jeśli zamierzasz korzystać z gotowych szablonów wizytówek – nie opłaca się brać pierwszych z brzegu. W sieci jest wiele gotowych baz szablonów – jednak zwykle są one powtarzalne,  nierzadko też generowane automatycznie. Warto wybrać platformy, które oferują unikalne, autorskie szablony, projektowane przez profesjonalistów. Wówczas nawet droższy nakład wizytówek nie powinien nas zniechęcić. Zaletą tego typu szablonów jest też to, że są one dopracowane i odpowiednio przygotowane do druku – wystarczy je tylko uzupełnić swoimi danymi i czekać na przesyłkę. Koszt wizytówek z gotowego szablonu jest znacznie niższy niż zlecanie projektu zewnętrznemu grafikowi. Jeśli nie chcemy wydać majątku i narazić się na błędy podczas przygotowania plików do druku – drukarnia internetowa, oferująca gotowe szablony jest kompleksowym i najwygodniejszym rozwiązaniem.

Materiał zewnętrzny

Redakcja

structum.com.pl

Zobacz również