Jak urządzić domowe biuro?

Coraz więcej osób decyduje się na pracę w domu. Są to zarówno drobni przedsiębiorcy, jak również freelancerzy, pracownicy zdalni i różnego typu artyści. Podstawą wygodnej i efektywnej pracy jest odpowiednie miejsce do jej wykonywania. Jak urządzić domowe biuro i w jaki sprzęt je wyposażyć?

Odpowiednia aranżacja przestrzeni

Decydując się na urządzenie biura w domu, a nie w wynajętym lokalu, należy zadbać o odpowiednie warunki i umeblowanie. Najbardziej komfortowa jest sytuacja, w której możemy pozwolić sobie na wydzielenie oddzielnego pomieszczenia do pracy. Taki zamykany gabinet będzie świetnym miejscem do pracy, gdyż nie będziemy w nim czuli się wrzuceni w domowy wir obowiązków i spraw, które mogłyby nas rozpraszać. Niestety nie każdy może pozwolić sobie na takie rozwiązanie i wówczas warto wydzielić tę przestrzeń w obrębie innych pomieszczeń i zastosować choć częściowe metody jej oddzielenia (na przykład przy pomocy ażurowego regału lub lekkiej ścianki działowej).

Wydzielenie miejsca do pracy to jeszcze nie wszystko, bo liczy się także jego umeblowanie. Większość pracowników zdalnych, freelancerów i przedsiębiorców potrzebuje do pracy biurka, krzesła, komputera i miejsca na dokumenty i przedmioty biurowe. Klawiatura, monitor, myszka i obudowa komputera nie zajmują wiele miejsca, ale laptop będzie jeszcze bardziej kompaktowym rozwiązaniem, które jednak nie zawsze się sprawdzi. Jeśli pracujemy nad grafiką i spędzamy wiele czasu przed ekranem komputera, to lepszym wyborem będzie komputer stacjonarny. Tym, co będzie niezbędne jest biurko, stół lub sekretarzyk – mebel na komputer lub laptop, na którym zmieści się monitor, mysz i klawiatura, a także inne przedmioty. Do tego potrzebne będzie również krzesło biurowe lub wygodny stołek.

Przyjemne otoczenie sprzyja koncentracji

Praca z domu ma swoje niewątpliwe atuty, ale ma również wiele mankamentów. Jednym z nich jest trudność w oderwaniu się od domowych spraw i skupienie się na wykonywaniu obowiązków zawodowych. Jednocześnie warto otaczać się przedmiotami, które wpływają korzystnie na samopoczucie i efektywność w pracy – na przykład po rośliny doniczkowe, które oczyszczają powietrze, produkują tlen i pochłaniają część promieniowania z urządzeń elektronicznych.

By czuć się lepiej w okresie grzewczym, a także w sezonie alergicznym (o ile ten problem nas dotyczy), warto również posiadać w domowym biurze nawilżacz powietrza. Bolączką wielu domów, mieszkań i biur jest przesuszone powietrze, którym aż źle się oddycha. Suche powietrze wpływa na dyskomfort ze strony dróg oddechowych, ale też na gorsze samopoczucie i łatwiejsze łapanie infekcji. Nawilżacz powietrza pomoże się z tym uporać, ale nie powinien znajdować się zbyt blisko komputera i innych urządzeń biurowych.

Organizacja pracy to podstawa

Bez względu na to, czy dysponujemy oddzielnym pomieszczeniem biurowym, czy pracujemy przy stole w jadalni, ważna jest organizacja czasu pracy i umiejętność oderwania się od domowych spraw, gdy powinniśmy się skupić na obowiązkach zawodowych. Nie jest to takie proste, a szczególnie wówczas, gdy w domu stale przebywają inni domownicy, którzy mogą rozpraszać naszą uwagę lub nawet utrudniać podejmowanie obowiązków zawodowych.

Jednym ze sposobów na poradzenie sobie z tą sytuacją jest sztywne określenie godzin naszej pracy i przestrzeganie ustalonych zasad. W tym czasie nikt nie powinien zawracać nam głowy bez potrzeby. Domownicy powinni też uszanować specyfikę naszej pracy i starać się jej nam nie utrudniać (na przykład ograniczając głośne słuchanie muzyki w czasie, gdy musimy skupić się na odpisywaniu na wiadomości od klientów).

Utrudnieniem w pracy z domu są jednak nie tylko niezbyt dobre warunki lokalowe i trudność pogodzenia pracy z obowiązkami domowymi, ale również rozpraszanie się zupełnie innymi rzeczami – na przykład częstym zerkaniem na portal informacyjny, na telefon, korzystanie z aplikacji i social mediów. Wszystkie te działania zajmują mnóstwo czasu, a przy tym odciągają nas od obowiązków i sprawiają, że praca staje się mniej efektywna. Jeśli nie potrzebujemy do pracy korzystać z sieci, aplikacji i social mediów, przejdźmy w tryb offline i skupmy się na pracy, a na sprawdzenie powiadomień w mediach społecznościowych przyjdzie czas później, gdy już uporamy się z obowiązkami. Wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wiele czasu spędza przy komputerze, ale tak naprawdę nie pracując, lecz poświęcając czas na czytanie newsów, przeglądanie poczty i zasypującego ją spamu, a także na korzystanie z komunikatorów i mediów społecznościowych. Gdybyśmy realnie oszacowali czas, jaki poświęcamy na te czynności zamiast na pracę, mogłoby się okazać, że proporcje są zbliżone i przez to spędzamy przy komputerze zdecydowanie za dużo czasu.

Urządzenie domowego biura to nie tylko kwestia umeblowania pomieszczenia lub części pomieszczenia i wyposażenia tej przestrzeni w odpowiednie sprzęty i udogodnienia. To także konieczność oddzielenia strefy zawodowej od spraw domowych i potrzeba znalezienia odpowiedniego sposobu na organizację pracy, by była wygodna, wydajna i skuteczna.

 

Materiał zewnętrzny

Redakcja

structum.com.pl

Zobacz również