Jak zaprojektować dobrą wizytówkę – 5 porad

Dobrze zaprojektowana wizytówka może być przepustką do wielu owocnych kontaktów – tak osobistych, jak i biznesowych. Zobacz 5 porad, które pozwolą Ci uniknąć wielu kosztownych błędów przy druku kart biznesowych.

Wizytówka – projektuj pierwsze wrażenie

Podczas różnych spotkań, targów i konferencji, to właśnie wizytówki są najefektywniejszym sposobem dzielenia się danymi. Jak zaprojektować wizytówkę, która będzie Twoim asem w rękawie? Oto 5 porad, które mogą Ci się przydać. Kilka sekund. Tylko tyle potrzebuje odbiorca, by zdecydować – czy zachowa Twoją wizytówkę, czy przy najbliższej okazji odprowadzi ją do kosza. W biznesie, to właśnie wizytówka może być Twoją najmocniejszą kartą, która wzmocni dobre pierwsze wrażenie. Sprawdź, co zrobić, aby każde rozdanie było Twoje.

1. Jak zaprojektować czytelną wizytówkę?

Ta porada może wydać się oczywista – jednak w praktyce, niestety – dość często kreatywność wygrywa z czytelnością. Tymczasem wizytówka powinna być przede wszystkim łatwa w odbiorze – a kreatywność jest dopiero na dalszym miejscu. Unikaj nadmiaru tekstu, a także zbyt małej, nieczytelnej czcionki. Ważne, by zachować odpowiednie interlinie, a także odstępy między znakami (kerning). Przepych zostaw na inną okazję – w przypadku wizytówki wystarczy estetyczny, czytelny i elegancki projekt. Zwykle mniej znaczy więcej, a minimalistyczny projekt wizytówki to ukłon w stronę odbiorcy i uszanowanie jego czasu.

2. Projekt wizytówki w uniwersalnym formacie

Projektując wizytówkę, warto wykorzystać uniwersalne formaty – czyli 85x55 mm lub 90x50 mm. Wizytówki w takich rozmiarach idealnie mieszczą się w dłoni, portfelu lub w etui na wizytówki. Klasyczny format wizytówki to najlepsza, bo uniwersalna baza, na którą można przelewać swoje pomysły. Wizytówki o niecodziennych formatach może i zapadają w pamięć, ale ostatecznie, niestety często lądują w koszu, niszczarce lub odmętach (nie)pamięci.

3. Jaki projekt wizytówki wybrać?

Projektując swoją wizytówkę firmową lepiej wybrać ponadczasowe motywy, zamiast tych, które są akurat modne. Mogą to być np. wizytówki black&white, wizytówki z motywem roślinnym lub geometryczne wzory. Warto projektować wizytówki, które są nie tylko spójne z wizerunkiem danej firmy, ale też na tyle uniwersalne, że będą dobrze ją reprezentować przez długo czas. Wybierz też taki wzór wizytówki, który pozwoli zmieścić wszystkie niezbędne dane kontaktowe. Pamiętaj też, że każda grafika, jaką dodajesz do projektu, musi mieć bardzo dobrą jakość (w druku niestety wszystkie niedociągnięcia będą widoczne).

4. Jak zaprojektować bezbłędne i obłędne wizytówki?

Przede wszystkim przejrzyj treśc na wizytówce wielokrotnie, poproś też innych o ewentualną korektę. Ta porada z pozoru też wydaje się dość banalna, jednak to tylko pozory. Literówki, pomyłki lub zbędne spacje mogą zepsuć nawet najlepszy projekt. Zanim będziesz zmuszony wyrzucić cały zadrukowany nakład – lepiej sprawdź projekt wizytówki kilka(-naście) razy, przed wysyłką do druku. Najlepiej też dać go do przeczytania kilku innym osobom, które ocenią go świeżym okiem. Upewnij się, że nie pominięto polskich znaków, że nie wkradła się żadna pomyłka. Jeśli samodzielnie projektujesz wizytówkę, pamiętaj, by zawsze zamienić kolory widoczne na ekranie (RGB), na kolory stosowane w druku (CMYK), a wszystkie fonty zamień na krzywe.

5. Wybierz najlepszy rodzaj wizytówki

Nawet klasyczny format wizytówki pozwala na stworzenie kreatywnych odmian. Jeśli chcesz stworzyć uniwersalną, a przy tym kreatywną kartę biznesową – możesz zrobić to, decydując się na efektowne triki. Oto kilka z nich.

  • Wizytówka na papierze ozdobnym. Tutaj nie musimy ingerować w sam projekt, a do odświeżenia swojego wizerunku wykorzystamy wyjątkowe podłoże. Może to być papier o ciekawej fakturze (np. filcu), kolorze (czyli papiery barwione w masie: kość słoniowa, papier złoty lub srebrny). Ciekawy efekt dają też wizytówki na podłożu przeźroczystym lub półprzeźroczystym.
  • Wizytówka z zaokrąglonymi rogami. To drobny element, jednak może wyróżnić naszą wizytówkę na tle innych. Co więcej, zaokrąglenie rogów to naprawdę niewielki koszt.
  • Wizytówka kaszerowana, czyli MultiLoft. Takie wizytówki to Mercedes wśród kart biznesowych. Zachowują klasyczną formę, będąc przy tym trzykrotnie grubsze i  mając barwne wnętrze. Wizytówki z kolorowym środkiem są trwałe, grube i bardzo efektowne. Kolor środkowej warstwy można dobrać do projektu, tworząc imponującą całość. Jeśli zaś polujesz na efekt WOW, pamiętaj, że zewnętrzne warstwy wizytówek kaszerowanych mogą też być wykonane na papierze czarnym lub kraftowym!
  • Wizytówka i karnet lojalnościowy. To ciekawe rozwiązanie, łączące funkcję wizytówki i karnetu lojalnościowego. Wystarczy wykorzystać jedną stronę wizytówki do umieszczenia naszych danych, a drugą zaprojektować, jako przestrzeń do zbierania punktów/pieczątek/naklejek. Taki projekt zwiększy szansę na to, że klient zachowa nasz kontakt, a do tego chętnie będzie zbierał kolejne punkty.

Podsumujmy – o czym pamiętać, projektując wizytówkę?

  • Sprawdź zapisane dane kilka(-naście) razy, daj ją też do przejrzenia co najmniej 2 osobom.
  • Upewnij się, że wizytówki zawierają wszystkie niezbędne dane – stanowisko, dane kontaktowe, a także ew. nr konta lub adresy strony (np. w formie kodu QR).
  • Możesz dodatkowo wykorzystać wizytówki jako karnet lojalnościowy, na którym klient będzie zbierał kolejne punkty.
  • Wybierz uniwersalny format wizytówki.
  • Jeśli dodajesz grafiki, pamiętaj, aby miały one wysoką jakość.
  • Jeśli samodzielnie projektujesz wizytówkę, zanim wyślesz ją do druku, zamień wszystkie fonty na krzywe i zamień przestrzeń kolorystyczną RBG  na CMYK.
  • Drukuj wizytówki na solidnym papierze (o gramaturze co najmniej 350 g).
  • Podkręć wizytówki, uszlachetniając je lub drukując je na papierze ozdobnym lub Multiloft.

 

Materiał zewnętrzny

Redakcja

structum.com.pl

Zobacz również