Metaliczne, organiczne czy ceramiczne? Wybieramy optymalne klocki hamulcowe do samochodu

Sprawny układ hamulcowy to kluczowa kwestia pod względem bezpieczeństwa jazdy samochodem. Jednym z istotnych elementów w tym układzie są klocki hamulcowe, bez których pojazd nie byłby w stanie się zatrzymać. Niestety, klocki mają to do siebie, że stosunkowo szybko się zużywają. Jakie więc klocki wybrać, aby zapewnić skuteczność działania całego układu hamulcowego?

Istotne czynniki

Zaleca się wymianę klocków hamulcowych co 30 tys. km, a w niektórych przypadkach nawet co 70 tys. km przebiegu. Wszystko zależy od wielu czynników, które mają wpływ na zużycie klocków w układzie hamulcowym, jak np.: rodzaj okładzin, prawidłowy montaż klocków w zacisku, stan zacisków hamulcowych, sposób użytkowania podczas jazdy czy też współdziałanie okładzin klocka z powierzchnią roboczą tarczy hamulcowej.

Różna cena, różna jakość

Wybór klocków hamulcowych na dzisiejszym rynku motoryzacyjnym może przyprawić kierowcę o istny zawrót głowy pod względem ilości dostępnych produktów i różnorodności ich cen. Rozbieżność cenowa pomiędzy klockami marki premium a najtańszymi zamiennikami może sięgać nawet kilkuset procent. Dostępne są również liczne podróbki w bardzo niskiej cenie, jednak ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Często oferowane są także klocki określane, jako sportowe, co nie zawsze jest zgodne z prawdą. Takie produkty cechuje najczęściej szybkie zużywanie się, a także niska wytrzymałość oraz odporność na wysokie temperatury, co w przypadku klocków sportowych nie powinno mieć miejsca.

Wybierając klocki hamulcowe w sklepie Ucando.pl, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę rodzaj użytego do ich budowy materiału. Mogą to być, m.in.:

  • klocki metaliczne, w których znajduje się nawet 65 proc. różnych metali, od stalowego drutu i proszków metali, po miedź i grafit; taki zestaw zapewnia dużą wytrzymałość oraz twardość, co zdecydowanie zwiększa żywotność tego typu klocków; do zalet klocków metalicznych można bez wątpienia zaliczyć bardzo dobry współczynnik tarcia, wysokie przewodnictwo ciepła, a także odporność na wysokie temperatury; doskonale sprawdzają się przede wszystkim w samochodach o zacięciu off-roadowym oraz w autach o dużej masie; mankamentem jest to, że mogą wpływać na szybsze zużycie tarcz hamulcowych oraz generować większy hałas podczas hamowania;
  • klocki organiczne, które są produkowane z wykorzystaniem żywic węglowych i zalicza się je do tzw. klocków miękkich; wykorzystany materiał sprawia, że klocki organiczne stosunkowo szybko ulegają zużyciu, jednak nie niszczą tarcz hamulcowych oraz nie generują żadnego niepotrzebnego hałasu podczas hamowania; obecnie są to jedne z najczęściej stosowanych przez kierowców klocków hamulcowych w samochodach osobowych przede wszystkim ze względu na ich atrakcyjną cenę, jednak coś za coś;
  • klocki ceramiczne, w których skład wchodzą przede wszystkim różnego rodzaju włókna ceramiczne wypełniane żywicą, posiadające domieszkę krzemu, węgla czy też niewielkich ilości metali; klocki ceramiczne to obecnie najbardziej zaawansowane pod względem technologicznym produkty tego typu, o czym świadczy ich cena; wysoka żywotność oraz mały wpływ na zużycie tarcz hamulcowych sprawia, że klocki ceramiczne są chętnie wykorzystywane przede wszystkim w samochodach sportowych, ale również w wielu autach osobowych; gwarantują one bardzo dobre właściwości hamowania bez względu na warunki drogowe, cichą pracę oraz dużą odporność na wysokie temperatury;

Wybierając klocki hamulcowe do samochodu pamiętajmy również, aby posiadały one odpowiednią homologację zgodną z regulaminem ECE R90.

Redakcja

structum.com.pl

Zobacz również