Brama garażowa - co powinieneś o niej wiedzieć?

Do dyspozycji mamy przede wszystkim bramy garażowe o typowych wymiarach, dlatego też, warto pamiętać o tym, aby przed wykonaniem projektu naszego garażu dowiedzieć się, jakie mają one wielkości. Podobnie powinniśmy postąpić również w sytuacji, gdy planujemy przerobienie naszego starego garażu i wymianę samej bramy - wyjaśnia specjalista PSB Sufigs Mrówka 

Oczywiście, niemalże wszyscy producenci oferują nam również wykonanie bramy na zamówienie, o dowolnych, wskazanych przez nas wymiarach. Musimy jednak wziąć pod uwagę to, iż związane jest to z pewnymi ograniczeniami. Chodzi tutaj głównie o to, jaki ciężar będzie w stanie przenieść konstrukcja bramy, a zatem wykonana ze stali albo aluminium rama. Maksymalne obciążenie to w tym przypadku 15kg na metr kwadratowy, w związku z czym brama garażowa może mieć do 5 metrów szerokości oraz 3 metry wysokości.

Warto w tym miejscu również zaznaczyć, iż bramy posiadające standardowe wymiary są zdecydowanie tańsze, od tych wykonywanych na indywidualne zamówienie.

Brama garażowa - wymiar

Tak jak wspomniano już we wstępie, bramy garażowe możemy zamontować w otworze, lub też za nim. W przypadku montażu w otworze, brama musi być mniejsza, ale to jak bardzo, jest zależne od jej rodzaju. Dlatego też, powinniśmy o to zapytać samego producenta.

Z kolei, jeśli montujemy bramę za otworem, to powinna być ona trochę większa, a stosowną informację na temat tego o ile większą bramę należy nabyć, także otrzymamy od producenta.

Wszystkich niezbędnych pomiarów możemy dokonać samodzielnie, ale istnieje również możliwość zlecenia tego zadania firmie.

garaż

Brama garażowa z napędem

Niestety, koszty wybudowania domu w naszym kraju są dla wielu osób naprawdę wysokie. Nie dziwi zatem fakt, że często pozostaje nam niewiele gotówki na jego wykończenie oraz wyposażenie na takim poziomie jakbyśmy sobie tego życzyli. Wiele osób rezygnuje w związku z tym z zakupu bramy garażowej z napędem, ale nie jest to wcale konieczne, gdyż możemy po prostu zdecydować się na taką bramę, w której możliwe jest zamontowanie napędu w późniejszym czasie. Pamiętajmy jednak, że podczas montażu takiej bramy, musimy zostawić nieco miejsca między jej krawędzią a sufitem. Zwykle wystarczy nam 4 centymetry więcej miejsca aniżeli w przypadku bramy, która nie posiada napędu.

Brama garażowa uchylna czy segmentowa?

Jednym z bardzo ważnych elementów, decydujących o tym jaką bramę powinniśmy wybrać, jest mechanizm ją otwierający. W sytuacji, kiedy dysponujemy podjazdem małych rozmiarów, brama uchylna jest zdecydowanie złym pomysłem. Pod tego typu bramę nie można podjechać autem zbyt blisko, a zatem wystarczająco dużo miejsca przed garażem to kluczowa sprawa.

Rozwiązaniem może być brama rolowana, która nie zajmuje zbyt wiele przestrzeni, dzięki temu, iż mieści się ona w małej skrzynce montowanej nad otworem. Niestety ta opcja wiąże się z nieco większymi wydatkami. Na zamontowanie takiej bramy potrzebujemy około 10 centymetrów po każdej stronie otworu, jak również 30 centymetrów nad nim.

Jeśli chodzi o bramy uchylne oraz segmentowe górne, to w ich przypadku konieczne jest pozostawienie około 10-36 centymetrów za nadprożem, aby mógł zostać zamontowany ich mechanizm. Po bokach otworu natomiast potrzebujemy od 10 do 12 centymetrów.

Wybierając bramę segmentową boczną, musimy pamiętać, iż zajmuje ona około 12 dodatkowych centymetrów przy ścianie, na której się przesuwa. Dlatego też, ten rodzaj bramy nie sprawdzi się w przypadku wąskich garaży, w których liczy się każdy skrawek przestrzeni. Tym bardziej, że po drugiej stronie otworu również tracimy 3,5 centymetra, natomiast nad nim aż 10 do 12 centymetrów.

Redakcja

structum.com.pl

Zobacz również