Na czym polega pozycjonowanie stron i na co uważać, decydując się na współpracę z firmą SEO?

Pozycjonowanie stron to działania mające na celu poprawę widoczności serwisu internetowego w naturalnych wynikach wyszukiwarek. Chodzi o to, aby użytkownicy internetu trafiali jak najczęściej na daną stronę, poszukując informacji np. poprzez Google. Jakie są więc najważniejsze elementy pozycjonowania i działania prowadzące do sukcesu, a jakich praktyk lepiej się wystrzegać?

Liczba linków zewnętrznych to nie wszystko 

Jeszcze kilka lat temu pozycjonowanie stron było nastawione praktycznie jedynie na zdobywanie jak największej liczby linków zewnętrznych, tzw. backlinks. Polegało to na tym, aby umieszczać link do pozycjonowanej strony w jak największej liczbie źródeł, bez względu na ich jakość. Linki do stron były więc pozyskiwane w możliwie jak najtańszy sposób – np. poprzez zamieszczanie ich w darmowych katalogach stron, niemoderowanych forach internetowych czy tzw. stronach typu „precel”. Nikt nie zastanawiał się na tym, czy treść otaczająca link jest unikalna i przyjazna dla czytelników. Chodziło jedynie o to, aby roboty wyszukiwarek mogły znaleźć link w otoczeniu słów kluczowych. 

Obecnie firma Google wprowadziła liczne aktualizacje algorytmów, które promują unikalną, czytelną i wartościową dla użytkowników treść. Ważniejsza od ilości linków stała się ich jakość. Firmy zajmujące się pozycjonowaniem zostały tym samym zmuszone, aby zainwestować w interesującą treść, powiązaną tematycznie z pozycjonowanymi frazami. Warto dziś stawiać zwłaszcza na publikację artykułów na popularnych serwisach branżowych, które gromadzą wielu realnych użytkowników. Jeżeli więc chcemy np. pozycjonować sklep z suplementami diety, dobry efekt powinno przynieść publikowanie artykułów z linkiem do strony na portalach dotyczących zdrowego odżywiania czy odchudzania. Są to zwykle sponsorowane artykuły o charakterze eksperckim. 

Content to nie tylko tekst 

Pozycjonowanie nie powinno się dziś ograniczać jedynie do publikacji artykułów tekstowych. Równie ważne jest prowadzenie działań w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter czy Linkedin. Warto prowadzić w tego typu serwisach stronę firmy, która będzie angażowała potencjalnych klientów. W pozycjonowaniu stron pomocne są również darmowe materiały, takie jak na przykład ebooki czy szkolenia. Warto wykorzystać również możliwości serwisu YouTube. 

Samą treść artykułów dobrze jest wzbogacić o elementy graficzne, takie jak infografiki czy fotografie. Należy zadbać o to, aby treść była w jak największym stopniu przejrzysta, a użytkownik mógł szybko odnaleźć interesujące go informacje. Należy więc unikać długich bloków tekstu, stosować wypunktowania, pogrubienie, wyliczenia, podkreślenia czy śródtytuły. 

Zasady współpracy z firmą SEO 

Firmy zajmujące się pozycjonowaniem mogą zaoferować współpracę na zasadach stałego abonamentu lub uzależnić koszty od efektów. Przed podpisaniem umowy warto wziąć pod uwagę to, że na efekty zazwyczaj należy poczekać co najmniej kilka miesięcy. Rozliczanie się za rezultaty może być więc próbą oszustwa. Stanie się tak wtedy, gdy firma SEO będzie korzystać z nietetycznych metod pozycjonowania. Strona może w takim przypadku szybko osiągnąć wysokie pozycje w Google, lecz po krótkim czasie zostanie ukarana usunięciem z indeksu czy obniżeniem pozycji. 

Pozycjonowanie lokalne i long tail 

Jeżeli konkurencja w branży jest bardzo duża, wtedy warto rozważyć zlecenie usługi pozycjonowania na frazy regionalne lub long tail. W pierwszym przypadku są to słowa kluczowe powiązane z daną miejscowością – np. „fryzjer w Krakowie”. Frazy long tail polega natomiast na tzw. strategii długiego ogona. Zamiast więc pozycjonować się na ogólne frazy rodzaju „biuro rachunkowe”, można postawić na tego typu konfiguracje jak np. „buro rachunkowe dla małych firm” czy „tanie biuro rachunkowe dla spółki z o.o.”. Koszt tego typu pozycjonowania jest niższy, a efekty można uzyskać znacznie szybciej. 

Redakcja

structum.com.pl

Zobacz również