Budowa układu klimatyzacji w samochodzie

fot. materiały prasowe

Układ klimatyzacji to już standard we współczesnych pojazdach. Kupując nowe auto, jednym z pierwszych kryteriów, jakie bierzemy pod uwagę, jest posiadanie układu klimatyzacji. Kluczem do prawidłowego działania klimatyzacji jest należyta dbałość o cały układ. W pierwszej kolejności warto jednak poznać z jakich podzespołów zbudowana jest klimatyzacja w samochodzie.

Jaką funkcję spełnia kompresor?

Kompresor jest najważniejszym elementem układu klimatyzacji. Co istotne należy także do najdroższych podzespołów. Kompresor można śmiało określić mianem pompy, która umożliwia krążenie czynnika klimatyzacji w obrębie całego układu. Kompresor, nazywany inaczej sprężarką klimatyzacji, wprawia czynnik w ruch, zasysając go z parownika i tłocząc sprężony czynnik do skraplacza. Tłoczenie gwałtownie zmniejsza objętość gazu, co umożliwia prawidłowe działanie całego układu.

Jaką funkcję pełni skraplacz?

Kolejnym elementem klimatyzacji samochodowej jest skraplacz, który określany jest mianem kondensera. Element ten umożliwia odprowadzanie właściwej ilości ciepła z czynnika. Skraplacz jest zazwyczaj montowany w okolicach chłodnicy silnika. Zadaniem skraplacza jest chłodzenie czynnika klimatyzacji, który po wydostaniu się z kompresora ma bardzo wysoką temperaturę. Skraplacz odpowiada za regulację temperatury gazu.

Jakie zadanie spełnia osuszacz?

Zadaniem osuszacza jest usuwanie wilgoci z oleju sprężarki oraz z czynnika chłodzącego. Dzięki działaniu osuszacza można uniknąć nadmiaru wilgoci, co minimalizuje ryzyko pojawienia się korozji w obrębie układu klimatyzacji. Obecność rdzy w układzie może zanieczyścić czynnik chłodniczy i doprowadzić do zablokowania skraplacza. Równie ważnym zadaniem osuszacza jest filtrowanie oraz usuwanie zanieczyszczeń z układu. To zwiększa ochronę pozostałych podzespołów przed uszkodzeniem. Osuszacz ma formę niewielkiego, aluminiowego zbiorniczka wypełnionego granulkami. Najczęściej jest położony na przewodach, które biegną pomiędzy parownikiem i skraplaczem. Raz na dwa lata zaleca się wymianę osuszacza. Nawet w sytuacji, kiedy cały układ działa bez zarzutu. Osuszacz nie jest drogim elementem, ale jego nieprawidłowe działanie może doprowadzić do kosztownych uszkodzeń w obrębie układu.

Za co odpowiada zawór rozprężny oraz parownik?

Zawór rozprężny jest montowany pomiędzy parownikiem i osuszaczem. Jego zadaniem jest sterowanie przepływem czynnika klimatyzacji. Zawór rozprężny steruje ciśnieniem i temperaturą gazu w układzie.

Parownik odpowiada za usuwanie ciepła z powietrza, które dostaje się do układu z kabiny pasażerskiej. W parowniku zachodzi proces osuszania powietrza oraz zmiana stanu czynnika chłodniczego z płynnego w gazowy. Parownik zamontowany jest zazwyczaj w tym samym miejscu co nagrzewnica.

Wszystkie części klimatyzacji samochodowej wymagają regularnego serwisowania i wymiany. Sprawne podzespoły gwarantują niezawodną pracę całego układu. Dlatego warto przestrzegać terminów przeglądu klimatyzacji, a elementy zamienne kupować jedynie u sprawdzonych dostawców. Warto również zapoznać się z ofertę pod adresem: https://climapartner.pl/. Dzięki temu zapewnimy sobie komfort w czasie jazdy i unikniemy bardziej kosztownych napraw.

Artykuł sponsorowany

Redakcja

structum.com.pl

Komentarze (0)

Zostaw komentarz

Zobacz również