Reklama BTL – marketing skierowany do indywidualnego odbiorcy

Wiele osób pojęcie reklamy kojarzy głównie z tym, z czym spotyka się w mediach masowych. Chodzi tutaj głównie o reklamy oglądane w telewizji, czy słuchane w radiu. Tymczasem nie tylko one wpisują się w proces promocji i marketingu. Aby lepiej to zrozumieć, warto powiedzieć, że reklama dzieli się na dwie kategorie: masową oraz indywidualną. Podczas, gdy przekaz telewizyjny czy radiowy należy do tej pierwszej, reklama indywidualna obejmuje działania skierowane właśnie do indywidualnego odbiorcy. Ogólnie znana jest ona jako reklama BTL.

Czym jest reklama BTL?

Aby lepiej ją poznać, warto najpierw sięgnąć do analizy jej nazwy. Skrót BTL pochodzi z języka angielskiego, a mianowicie oznacza below the line - czyli bycie pod kreską. Taką formę reklamy oferuje agencja BTL lub brandingowa. Tego właśnie określenia używali w latach sześćdziesiątych specjaliści od marketingu, aby odróżnić reklamę masową przynoszącą korzyści od reklamy, która jej nie dawała. Ale to z czasem się zmieniło. Reklama indywidualna wydaje się być dzisiaj przyszłością reklamy w ogóle. Wpływ na to ma ogólna dostępność do nowych technologii. Ludzie mają dzisiaj wszystko na wyciągnięcie ręki. Dlatego też reklama masowa zatraca jakby swoją moc. Jest jej tak dużo, że powoduje szum informacyjny. Odbiorcy czują się, jak część wielkiej masy, co niekoniecznie im odpowiada. Lubią podkreślać swoją indywidualność, wyrażać swoją osobowość. I dlatego właśnie reklama indywidualna coraz łatwiej do nich dociera. Jest jakby odpowiedzią na ogólne tendencje, aby właśnie w masie móc pozostać indywidualistą.

Jakie są formy reklamy BTL?

Wiedząc już, jaki charakter ma taka reklama, warto bliżej przyjrzeć się jej formom. A te wydają się tworzyć niezwykle barwny wachlarz. Pierwszą z form tego typu reklamy, zresztą formą bardzo popularną, jest produkcja ulotek i broszur reklamowych. Oczywiści to nie jest tak, że każda osoba dostaje inną ulotkę. Tu chodzi o to, że dociera ona tylko do konkretnego odbiorcy, z którym ma kontakt. Podobnie jest z broszurami, czy katalogami, które tak często wykorzystywane są między innymi w branży meblarskiej, czy kosmetycznej. Kolejną formą reklamy jest stoisko z produktami danej firmy. Takie stoiska możemy spotkać na przykład na różnego rodzaju imprezach masowych, jak na przykład festyny. Na stoiskach tych można znaleźć nie tylko produkty, ale na przykład próbki. Wtedy można do takiej osoby podejść i poświęcić tylko jej trochę czasu. i to jest charakterystyczne działanie nastawione na przekaz niemasowy. 

Każda firma, która szuka dzisiaj skutecznego sposobu dotarcia do nowych klientów, powinna wziąć pod uwagę, że reklama indywidualna rzeczywiście jest skuteczna. Musi tylko być w sposób profesjonalny przygotowana. A takimi przygotowaniami zajmuje się agencja brandingowa. Jak wskazuje nazwa agencji, jej działanie koncentruje się wokół marki swojego klienta. Młode przedsiębiorstwa wchodzące dopiero na rynek mogą liczyć na stworzenie spójnej koncepcji marketingowej, która markę wypromuje. Firmy już istniejące, mogą natomiast liczyć na odświeżenie wizerunku, lub jego zmianę, aby stał się wabikiem na klientów.

 

Artykuł partnera

Redakcja

structum.com.pl

Zobacz również