Aminokwasy – kiedy warto je stosować i co musisz o nich wiedzieć?

​Każdy, kto chociaż trochę związany jest ze światem sportu, wie, że sam trening to nie wszystko. Równie ważne jest spożywanie odpowiednich ilości składników pokarmowych, w zależności do celu. Jeżeli chcemy przybrać na tkance mięśniowej i rozbudować swoją sylwetkę to najważniejszym czynnikiem jest nadwyżka kaloryczna oraz podaż białek – aminokwasów. Czy warto je suplementować?

Czym są aminokwasy? Aminokwasy egzogenne i aminokwasy endogenne

Nasze mięśnie zbudowane są z białek – to oczywiste. Białka dzielą się z kolei na poszczególne aminokwasy. Ich szerokie spektrum zakłada występowanie aż 23 aminokwasy. Ogólnie dzielimy je na dwa podstawowe rodzaje – endogenne, tzn. takie, które są wytwarzane przez organizm i nie istnieje potrzeba ich dostarczania z zewnątrz, oraz egzogenne. W przypadku aminokwasów egzogennych musimy dostarczyć je wraz z pożywieniem, ponieważ nasz organizm nie jest w stanie ich wytwarzać samodzielnie.

Gdzie występują aminokwasy?

Produkty wysokobiałkowe, które na co dzień spożywamy, możemy zazwyczaj podzielić na te o pełnym oraz niepełnym profilu aminokwasowym. W praktyce oznacza to, że są produkty mniej lub bardziej wartościowe, które zawierają aminokwasy białkowe. Pełny profil aminokwasowy posiadają zwykle produkty pochodzenia zwierzęcego i są to np. jaja, mięso, ryby czy sery. Posiadają one także porcję aminokwasów rozgałęzionych. Produkty pochodzenia roślinnego takie jak orzechy, nasiona, oraz niektóre produkty zbożowe posiadają niepełny profil aminokwasowy.

Jeżeli spożywamy produkty, które charakteryzują się niepełnym profilem aminokwasowym to nasz organizm, może nie być w stanie właściwe się zregenerować i być gotowy do następnych wysiłków. Z pomocą w takiej sytuacji przychodzą aminokwasy całodzienne. Porcja takiego produktu po posiłku eliminuje problem niedoboru takich składników jak aminokwasy BCAA –  czyli aminokwasy rozgałęzione.

Kiedy stosować aminokwasy? Rola aminokwasów

Bardzo często jako uzupełnienie aminokwasów w diecie stosuje się odżywki białkowe. Aminokwasy w formie tabletek mogą być jednak często problematyczne w dostarczeniu odpowiedniej ilości białka w ciągu dnia, korzystając tylko z suplementacji. Dlatego dieta jest podstawą, a tabletki oraz odżywki białkowe powinny stanowić uzupełnienie prawidłowego jadłospisu.

Jakie są zalety spożywania aminokwasów?

Wzbogacenie diety o pełnowartościowe proteiny to bardzo ważny aspekt, który jest ważny szczególnie w przypadku osób aktywnych fizycznie, po kontuzji, operacjach i przebytych chorobach. Spośród zalet spożywania aminokwasów wymieniamy między innymi:

  • Wpływ na prawidłowe działanie układu nerwowego i regenerację komórek,
  • Wpływ na układ hormonalny i układ odpornościowy,
  • Wspomaganie regeneracji mięśni,
  • Pomoc w metabolizmie tłuszczów,
  • Budulec białek,
  • Pośrednio – większa wydajność podczas wysiłku fizycznego.

Materiał partnera zewnętrznego

Redakcja

structum.com.pl

Zobacz również