Dyspozycje do paczek – co to oznacza?

Prowadzisz działalność i korzystasz z usług kurierów? Koniecznie zapoznaj się z pojęciem dyspozycji do przesyłki kurierskiej. Wiedza ta może okazać się przydatna, gdy zajdzie potrzeba wprowadzenia różnego rodzaju zmian do danych z listu przewozowego. Czym dokładnie jest dyspozycja do paczki i w jakich sytuacjach może być konieczne jej złożenie?

Czym jest dyspozycja do przesyłki kurierskiej?

By paczka szybko i bez problemów dotarła do odbiorcy, nadawca musi zadbać o poprawność danych w liście przewozowym. Czasem jednak zachodzi potrzeba wprowadzenia zmian w znajdujących się tam informacjach. Zgłoszenie dyspozycji do przesyłki kurierskiej pozwala na dokonanie takiej korekty i uaktualnienie danych, na podstawie których przewoźnik realizować będzie kolejne etapy procesu dostawy.

Dlaczego list przewozowy jest tak ważny? Znajdują się w nim najważniejsze informacje na temat danego zlecenia: od danych nadawcy i odbiorcy, przez wykupione usługi dodatkowe, aż po wskazówki dla kuriera. Numer listu przewozowego pozwala sprawdzić aktualny status przesyłki i dowiedzieć się, kiedy została doręczona.

Co warto wiedzieć przed zgłoszeniem dyspozycji do przesyłki?

Możliwość złożenia dyspozycji do przesyłek kurierskich przysługuje zarówno klientom indywidualnym, jak i biznesowym. Proces ten może jednak wyglądać nieco inaczej w przypadku różnych przewoźników. Chcąc złożyć dyspozycję, musisz zapoznać się z wytycznymi firmy kurierskiej realizującej dostawę.

Warto pamiętać, że nie należy zwlekać z wysłaniem tego rodzaju zgłoszenia. Odpowiednio wczesne poinformowanie firmy kurierskiej pozwoli jej szybko wypełnić żądanie klienta, dzięki czemu dostawa będzie mogła zostać zrealizowana bez znacznych opóźnień. W zależności od rodzaju składnej dyspozycji, wprowadzenie niektórych zmian może wiązać się z dodatkową opłatą.

Zgłaszanie dyspozycji do przesyłki – kiedy można tego dokonać?

Kiedy składa się dyspozycje do przesyłek? Klienci mogą zdecydować się na ten krok przykład wtedy, gdy konieczne jest uzupełnienie lub korekta informacji adresowych w liście przewozowym. Firmy kurierskie pozwalają także zmieniać w ten sposób metodę doręczenia paczki, na przykład z dostawy do domu odbiorcy na odbiór osobisty w jednym z punktów partnerskich danego przewoźnika.

Dyspozycję należy zgłosić również wtedy, gdy nastąpiła zmiana płatnika za usługę transportową. Klient powinien wówczas dostarczyć firmie kurierskiej dane osoby lub firmy, która zdecydowała się na przejęcie kosztów realizacji usługi. Złożenia odpowiedniej dyspozycji musi dokonać także podmiot, który pragnie wstrzymać przesyłkę lub zwrócić ją do nadawcy.

Jak zgłosić dyspozycję do przesyłki kurierskiej?

Najpopularniejsze firmy kurierskie umożliwiają swoim klientom składanie dyspozycji w bardzo prosty i szybki sposób – za pośrednictwem internetowych formularzy. By je wypełnić, zgłaszający musi podać swoje dane, identyfikujący przesyłkę numer listu przewozowego oraz wszelkie informacje, które są niezbędne do wprowadzenia zmian w danym zakresie.

Zgłaszanie dyspozycji do przesyłki kurierskiej na przykładzie DHL Parcel

To, jak wygląda procedura zgłaszania dyspozycji, zależy od przede wszystkim od tego, który przewoźnik realizuje dostawę. Przyjrzyjmy się temu procesowi z perspektywy klienta jednej z największych firm kurierskich działających na polskim rynku – DHL Parcel.

Podmioty korzystające z usług tego przewoźnika mają dostęp do wygodnej aplikacji internetowej DHL24, pozwalającej na zarządzenie przesyłkami. To właśnie za jej pośrednictwem można także składać dyspozycje związane z daną przesyłką. Jakie sprawy można załatwić dzięki DHL24? Oto kilka przykładów:

  • uzupełnienie danych adresowych, które zawiera list przewozowy,
  • wstrzymanie doręczenia przesyłki,
  • zgłoszenie chęci odbioru osobistego paczki,
  • przeadresowanie przesyłki,
  • zmiana płatnika za usługi transportowe,
  • zamówienie informacji przed doręczeniem.

Niektóre z tych zmian można zgłaszać bez aktywnego konta w serwisie. Jego założenie znacząco poszerza jednak zakres dostępnych funkcji. Zarejestrowany użytkownik zyskuje także dostęp do historii zgłoszeń i może własnoręcznie zarządzać swoimi przesyłkami. Więcej informacji na temat zgłaszania dyspozycji do paczek w DHL Parcel znajdziesz na stronie https://www.dhl.com/pl-pl/home/nasze-dywizje/parcel/dla-biznesu/obsluga/kontakt/dyspozycje.html.

Artykuł partnera

Redakcja

structum.com.pl

Komentarze (0)

Zostaw komentarz

Zobacz również